loading...

artarasaneh.rozblog.com

شاخص جریان ذوب (MFI) یا سرعت جریان ذوب (MFR) اندازه گیری از ویژگی های جریان پلیمرهای معین است که به عنوان خاصیت رئولوژیکی در حالت مذاب تحت فشار کاربردی شناخته شده شناخته می شود. مقدار MFI به نقل از بس

roya بازدید : 86 یکشنبه 14 اسفند 1401 نظرات (0)

شاخص جریان ذوب (MFI) یا سرعت جریان ذوب (MFR) اندازه گیری از ویژگی های جریان پلیمرهای معین است که به عنوان خاصیت رئولوژیکی در حالت مذاب تحت فشار کاربردی شناخته شده شناخته می شود. مقدار MFI به نقل از بسیاری از برگه های داده ، به میزان پلیمری که از طریق یک دهانه شناخته شده (مرگ) اکسترود می شود ، اشاره دارد و به عنوان مقدار در G /10 دقیقه یا برای میزان حجم ذوب در CM3 /10 دقیقه بیان می شود.

از آنجا که پلیمرها از طول های مختلف زنجیرهای مولکولی پلیمری تشکیل شده اند ، طول زنجیره ویژگی های جریان را تعیین می کند. از آنجا که کنترل طول زنجیره دقیق در طول پلیمریزاسیون دشوار است ، مخلوط یا توزیع طول زنجیره (طولانی و کوتاه) که به عنوان توزیع وزن مولکولی نیز شناخته می شود ، بر خصوصیات جریان حاصل تأثیر می گذارد. این توزیع وزن مولکولی همچنین نقش مهمی در خصوصیات فیزیکی و مکانیکی پلیمر حاصل در بین سایر موارد دارد.

نکته: شرکت هامون بسپار تولید کننده مستربچ مشکی در ایران، یکی از باکیفیت ترین مستربچ های بازار را تولید می کند که برای خرید و استعلام قیمت، می توانید به وب سایت این شرکت مراجعه کنید.

اصل اساسی MFI ساده است. رزین پلیمری ، پوسته پوسته شدن یا پودرها به یک بشکه گرم در پایین آن وارد می شوند که با قطر مته شناخته شده می میرد. اندازه مرده استاندارد به قطر 2.095 میلی متر است. این مهم است که اطمینان حاصل شود که وقتی گرانول های پلیمری به بشکه معرفی می شوند که تمام هوای گرفتار شده با دستکاری در گرانول ها برداشته می شوند ، زیرا هرگونه گرفتگی هوا نتایج نادرست خواهد داشت. پس از پر شدن پیستون ، پیستونی در بشکه با وزن مرده شناخته شده در بالای آن قرار می گیرد. برای ماشین های بسیار اساسی ، نمونه های اکسترود شده بریده شده و وزن آن از مقدار MFI از محاسبه شده است.

در مدل RAY-RAN 6MPCA هیچ برش فیزیکی لازم نیست. ویژگی چند خرد کننده ریزپردازنده منحصر به فرد مقادیر دقیق MFR را در برابر جابجایی پیستون ترسیم می کند که همه از چگالی مواد در دمای آزمایش محاسبه می شود. میزان نتایج حجم ذوب دقیق (MVR) نیز همراه با استرس برشی ، ویسکوزیته و IV ظاهری محاسبه می شود.

شاخص جریان مذاب چرا مهم است؟

تغییرات در مقدار MFI در مواد ورودی می تواند اثرات مضر بر بهره وری و کیفیت داشته باشد. بنابراین آزمایش مواد ورودی برای اطمینان از استانداردهای کیفیت رعایت می شود. غیر معمول نیست که متوجه شوید که در مواد دسته ای به مواد دسته ای وجود دارد و این می تواند پیامدهای پرهزینه ای داشته باشد. به عنوان مثال ، مواد بیش از MFI مورد انتظار می تواند منجر به چشمک زدن به قالب تزریق شود که منجر به افزایش نرخ رد و ساعات یا روزهای تمیز کردن قالب می شود که منجر به تولید از دست رفته از آن قالب/دستگاه می شود. یک قالب دونده داغ به شدت چشمک زده می تواند به نازل ها و نکاتی جدید نیاز داشته باشد که وسایل بسیار پر هزینه باشد. ماده ای با MFI پایین تر از حد انتظار می تواند منجر به پر کردن صحیح قطعات شود و دوباره منجر به افزایش نرخ رد و افزایش هزینه کیفیت تجارت شود. اگر مشکل در خطوط قالب گیری مشاهده نشود ، می تواند در اتمام بخش های پایین دست مشکلاتی ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: مستربچ چیست و چه کاربردی دارد

MFI در مقابل MVR

MFI جریان اکسترودات است که در G /10 دقیقه بیان شده است ، در حالی که MVR (سرعت جریان حجم ذوب) حجم اکسترودات است که جریان می یابد و به عنوان CM3 /10 دقیقه بیان می شود. ضرب MVR با تراکم ذوب به MFI می دهد. لطفاً توجه داشته باشید که چگالی ذوب با چگالی خاص مواد همانطور که در برگه داده مشخص شده است ، نیست. به عنوان مثال ، پلی پروپیلن صفحه 2 از 3 است که به طور کلی دارای چگالی خاص 0.91g/cm3 است. با این حال ، چگالی ذوب پلی پروپیلن نزدیکتر از 0.70 گرم در سانتی متر مکعب است.

رابطه را به خاطر بسپارید: جرم = حجم x چگالی (M = VXD) ، برای یک جرم معین در صورت تغییر چگالی ، بنابراین باید حجم جبران شود و برعکس.

درک مقدار چگالی ذوب مواد خود بسیار مهم است ، به خصوص اگر می خواهید وزن شات را در بشکه دستگاه قالب گیری تزریق محاسبه کنید. با استفاده از مقدار چگالی خاص به نقل از برگه داده ، جواب اشتباه را به شما می دهد.

استانداردهای بین المللی شاخص جریان مذاب (MFI)

دو استاندارد مشترک مورد استفاده در سراسر جهان برای آزمایش MFI در زیر ذکر شده است. خواندن و درک استانداردی که می خواهید از آن استفاده کنید بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که آزمایشات در رعایت کامل با استاندارد مشخص شده انجام می شود.

ASTM D1238 - روش تست استاندارد برای سرعت جریان ذوب برای ترموپلاستیک

ISO 1133 - تعیین سرعت جریان جرم ذوب (MFR) و میزان جریان حجم ذوب (MVR) ترموپلاستیک ISO 1133 در سال 2011 به روز شد - اکنون تحمل های محکم تری در دما موجود در سیلندر و مدت زمانی که ماده بر روی آن است ، مشخص می کند در معرض آن دما قرار گرفت. برخی از مدل های قدیمی واحدهای MFI دیگر با این تغییر مطابقت ندارند. 

پیشنهاد مطالعه: مزایای مستربچ سفید

پلیمرهای پر شده

این روزها بسیاری از پلیمرها به دلایل مختلف از کاهش هزینه با استفاده از پرکننده های ارزان قیمت مانند کربنات کلسیم یا تالک گرفته تا پرکننده های گران تر برای بهبود خواص مکانیکی ، الکتریکی و حرارتی مانند فیبر شیشه ای ، پودرهای فلزی برای تشخیص آهنربا و غیره پر می شوند و فراموش نمی کنیم علاوه بر این از درصد مواد بازیافت شده به مواد باکره. تمام این مواد برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای توافق شده نیاز به آزمایش دارند. پرکننده ها به طور معمول به عنوان طبقه بندی می شوند:

  • پرکننده تقویت کننده - برای بهبود خواص استفاده می شود
    پرکننده غیر تقویت کننده-که عمدتا برای کاهش هزینه استفاده می شود

نمونه ای از پرکننده تقویت کننده کربن سیاه است و کربنات کلسیم نمونه ای از پرکننده غیر تقویت کننده است.

بسته به ترکیب پرکننده و میزان افزودن آن ، این مواد می توانند باعث شوند بشکه واحد MFI با زمان بسیار سریعتر از مواد غیر پر شده استاندارد به دلیل قرار گرفتن در صفحه 3 از 3 به سایش ناشی از ترکیب پرکننده بپوشند. این همچنین در مورد موادی مانند PVC و CPVC صادق است ، که پس از تخریب کلرید هیدروژن را آزاد می کند ، که یک گاز بسیار فاسد است.

همانطور که با بشکه ها و پیچ های دستگاه قالب گیری تزریق ، هنگام استفاده از این مواد ساینده/خورنده ، از پیچ های دارای روکش مخصوص و بشکه برای به حداقل رساندن سایش استفاده می شود.

پلیمرهای رطوبت

پلیمرهای Hygroscopic آنهایی هستند که آب جوی را جذب می کنند. برای اطمینان از از بین بردن آب جذب شده ، این مواد باید پیش بینی شوند و بنابراین آب تأثیر مضر بر خواص مواد ندارد. در صورت عدم بررسی ، این امر می تواند منجر به عملکرد ضعیف شود و باعث ایجاد نمرات جریان در اطراف منطقه دروازه شود که منجر به افزایش نرخ رد و خرابی های کیفیت شود. دمای مناسب خشک کردن برای هر ماده به همراه زمان خشک کردن مربوطه باید از برگه های مواد سازنده گرفته شود.

باید هنگام آزمایش این مواد برای MFI ، MVR و نمونه ها باید مطابق دستورالعمل های تولید کنندگان از قبل خشک شود. در غیر این صورت ، نتایج نادرست ثبت می شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 143
  • بازدید ماه : 718
  • بازدید سال : 4,610
  • بازدید کلی : 14,971